Yang Join Aku Nie!

Wednesday, July 20, 2011

Bila Putus Cinta, Rasa Nak Bunuh Diri.....

Tak habis lagi bab Putus Cinta nie dari pagi tadi yer... Harap koram tak bosan plak baca tau... IEB dah kupas tadi pagi mengenai BILA PUTUS CINTA......... Koram bleh baca balik entry IEB pagi tadi yer...

Malam ini, IEB BW, blog kengkwan sikit-sikit selepas menunaikan tanggung jawab sebagai isteri <---- memasak ler.... IEB ada terbaca juga entry Blogger Otai yang lagi femes, juga mengupaskan mengenai Putus Cinta, iaitu Blog Ben Ashaari juga Pembawa Wacana.... Tak sangaka IEB mereka juga melahirkan pendapat yang lebih kurang sama dengan IEB.... Koram kena baca sini juga;



Memamng lah koram kecewa bila putus cinta itu, tapi jangan lah sampai membuat tindakan bodoh, sehingga mengakibatkan koram tercedera... Kalau tercedera tu ok lagi lah koram, yang mati sebab bunuh diri tu macam mana pulak??? Wallahhua'alam, hanya DIA yang boleh meletakkan hukum bagi koram yang membunuh diri ini... Dalam Al-Quran pun dah sebut hukum bunuh diri ini.. Koram ada fikiran tentu boleh berfikir kan... Berfikirlah sebelum bertindak dan melakukan sesuatu...

Dalam Islam sudah jelas mengenai larangan dan tegahan bunuh diri:

1. firman Allah: Dan janganlah kamu menjatuhkan diri kamu sendiri ke dalam kebinasaan (al-Baqarah, 2:195);
2. Dan janganlah kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah amat Penyayang kepada kamu (al-Nisa’, 4:29);
3. Di dalam Sunnah Rasulullah s.a.w. kita menemui Hadis-hadis berikut:
1. baginda bersabda: Sesiapa yang membunuh dirinya dengan sesuatu di dunia ini, maka dia akan diazabkan dengannya pada hari kiamat nanti (riwayat Muslim, 1:104; al-Darimi, 2:112 dan Ahmad, 4:33,34); dan
2. sabdanya lagi: Sesiapa yang menjatuhkan dirinya dari puncak bukit kerana membunuh diri, maka dia akan berulangkali jatuh ke dalam api neraka selama-lamanya, sesiapa yang meneguk racun kerana membunuh dirinya, maka racun itu akan berada di tangannya dan dia akan meneguknya berulangkali di dalam neraka selama-lamanya, sesiapa yang membunuh dirinya dengan menggunakan besi, maka besi itu akan berada di tangannya dan dia akan memukul kepalanya dangan besi itu berulangkali di dalam neraka selama-lamanya (riwayat Muslim, 1:104; al-Darimi, 2:112 dan Ahmad, 4:33,34).

9 comments:

Ku Azhar said...

aiyokkk!!! hehehe minta2 berkekalan :D

GreenJade said...

hehe baru lps bace n3 bro Ben.

itu ler bebudak sjg tak kuat..putus sket nk bunuh diri.

tu ari staff opis sebelah ni minum cuka berbotol2 ..mati nye tidak..organ dalaman yg teruk rosak2.merana diri aje. yg si boipren seronok2 kt luar nunn...haihhh mcm2.

suhaili sarif said...

nauzubillah...hope sangat x jadi kt siapa2..
ingat ALLAH banyak2 sebab itu semua ujian..
saya pn br kecewa..doakan saya kak..

SoLy SoLicious said...

kalo sy, biarpun kecewa, sy masih waras nk tentukan mende betul/salah.. huhu..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

hehehe.. cam ne rase bile putus cinta ek.. nak bunuh diri wat pe yerk :)

mizzkechique said...

klu pts cinta, jgn terlalu sedey n kecewa.. anggap je tak de jodoh.. maybe ketaksuban kot..

Diana @ bilakukatacinta said...

pernah ditinggalkan..serius down giler selama 4 thn..before bangkit semula

KAMIHIDUP said...

nasib baik belum bercinta. :)

:: Mrs.Eady :: said...

hurm..putus cinta yg 3 thn tu tapi lepas 3 bln terus dpt yg baru & kekal hingga ke hari ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...