Yang Join Aku Nie!

Wednesday, March 9, 2011

Safayafa Safayafang Afawafak

Ader sesaper paham perkataan tajuk IEB kat atas... Klu ader yang faham tu mesti yang berada era zaman IEB.... Dedulu klu nak bergosip ngan kengkawan nakal IEB, IEB selalu gunakan bahasa nie.. Alah yang cam dalam citer Puteri Impian, lakonan Amy Mastura tu.... dulu punyer lah glamer bahasa perosak Bahasa Melayu nie.. semua orang nak belajar, sebab nak paham kawan tu kutuk aper kat dier.... Sebelum IEB paham bahasa nie, dedulu makcik-makcik IEB selalu mengutuk ngan bahasa nie, sedih tau sebab tak paham, dalam diam IEB belajar ngan kengkawan kat sekolah, lama-lama bleh paham dan bleh cakap. Bila balik Kampung je, dah tak heran dah kalau makcik-makcik IEB nak kutuk, sebab IEB dah paham... Tapi diorang tukar plak F kepada M... Alamak upgrade lah pulak makcik-makcik IEB nie...Hihihihi.... Bagi koram yang tak tahu, sebenarnye setiap perkataan kita, kene tambah huruf F atau M di setiap suku kata... Contohya :
Saya : Sa+fa ya+fa  = Safayafa
Sayang : Sa+fa ya+fa ng = Safayafang
Awak : A+fa wa+fak = Afawafak
Klu suku kata yang takder huruk A, E, I, O, U plak tak yah tambah F atau M, terus sambung jer koram.... Sekarang nie ader orang pakai lagi ker??? Tapi tak perlu pakai lah koram, sebab merosakakn kan Bahasa Melayu je, kang banyak plak aktiviti bergosip nie... Hiihihihi

34 comments:

lalink7 said...

kite sama tahun la..kite pun slalu guna bahasa tue dulu...hehehe..best2..

el said...

dulu penin gak main bahasa2 ni
skrg pun penin sbb x pandai nak guna pung hahahaha

caliph shuriken said...

siyes dulu x paham.. owh adjust kt fafa tu ka, hukk...

latest en3: ~ blue diamond ~

FANA. said...

Kitaorang dulu tak pakai fa , kitaorang pakai ma . Jadi Samayama samayangmang amawakmak :)

Sharienz Sz said...

tu bhsa yg sha selalu guna masa sek.rendh..famous amat!!

tp kita guna "s" cth sasayasa hehe :)

Zura said...

pnah jugak belajar n cakap bahasa nie tp xblehlah..gagap jdnye...kalau org ckp susah nau nk fhm..

Isteri Yang Comel said...

memuler susah gak nak paham, kiter kene belajar cakap dlu baru paham.. hihihihi

LADYHEART said...

aah..ms Lady skola dulu pon gune bahase 2 kalo nak ngumpat..
hehe~~

Azroy Bin Kassim said...

tajuk entry salah spelling tu tertinggal 'ng'.

::sape yg terrer bahasa ni slalu nya speaking english bagus..

Isteri Yang Comel said...

AZROY, HA'A BARU PERASAN TERTINGGAL...

YanaMIB said...

dlu time skolah mmg guna bhs nih..haha..tp skrg dh x brape fasih =P

afzan said...

tak paham bahase f lah sue , orang reti bahase m . suemu pamahamam dakmak nimi ? (style kedah) hihihihihi

Ujang9897 said...

safayafa pafahamfam cafakapfap afakakfak..

haahahha

nora said...

tak pandai bahasa ni, menyampah

ENTRY HOT : Senyum ^_^

cacing said...

uih... ni kalo buat tajuk mubie ni mau dapat block opiz ni... heee

Surie said...

penah guna gk dlu!zaman sekolah rendah..hehe~
ade sorg member tu bkn main laju lagi dia ckp cmtu..

Sunah Mohammad said...

dufulufu safayafa punfun gufunafa bafahafasafa nifi. tafapifi takfak fafasihfih safangatfat lafa...takfak perfercafayafa, cufubafa tefekafa beferafapafa mifinitfit safayafa nakfak tafaipfip kofomenfen nifi...hahaha~

bayangkan kalo gelak pun nak tambah bahasa ff ni...:p

i am S!L4H.. said...

ade gak gune dulu. tp versi m.
samayama amadama = saya ada. bla bla.
*oh pitam*

Isteri Yang Comel said...

cik yana, tu IEB pun sama dah tak fasih sangat
afzan lebeh kureng samer jer, tapi klu logat utara tak try lagi cek
ujang, wah pandainyer anak syaper lah nie
nora jgn lah menyampah
cacing, wow, teruja...
surie, dedulu makcik IEB laju jer cakap
sunah, wah sangat panjang hokeh... hihihihi
silah, F ngan F sama jer cumer bunyi jer lain

.:|kamaryeah|:. said...

hihihi~
rasenya budak2 sekarang x pakai da~
maklumlah byk nk ber i-u skrg nie kan~

Isteri Yang Comel said...

KAMRYEAH, TUL TU, SKANG NIE BANYAK BER I, U BAGAI

Qaseh dalia adelia said...

soxisox ooxmeoxi ..heoxeee..
haaa ni pulak bhse isyarat tgh kapel2 dolu2 haha..

S.3.V.3.N said...

mcm kod rahsia la?hehe

Isteri Yang Comel said...

qase, memang sangat rahsia kod iyue...

storyfromme said...

saya memang tak bole cakap macam tu.kalau kawan cakap memang ternganga mulut dengar.tak paham.

kay_are said...

keadaan kecaraan kesatuan kelagian kekanan kenakan kegunaan kebahasaan kerahsiaan, kecontohan kemacaman kenian ^^

Isteri Yang Comel said...

kay aper tu??? adeh sungguh pelik bahasa tue.. hihihih

FariehanIbrahim [LBC] said...

perghhh! sgt menguji kepntsn minda nk guna p'kataan cmnie. haha! ;pp

kpah k-poh said...

zaman akak dulu pun guna cam ni jugak...tapi sampai ke sudah akak tak paham-paham...

amny.. said...

ahhaha..

dulu tme sekolah selalu guna tuk mengumpat..

Cekodok said...

gua dulu guna ma.. ngeee... kretif jugak.. haha.. konon nak gosip tapi orang tak tau la ekkk...

Nurul Atika said...

safayafa sefelafalufu ngumfumpatfat oforangfang pafakaifai bafahafasafa nifi. hahaha

putERi-kAtEk said...

sufukafa sufukafa!!!

dafah lafamafa tafak cafakafap mcfacamfam nifi....rifindufuuuuuuuuu

... said...

as salam..

hehe..ingat lagi.masa ni saya sekolah rendah lagi..sepupu2 yang lagi tua semua cakap macam tu.
memang kelakar =)

oo..ni..macam nak menghidupkana je cara ni.hehehe

=p



Hari Ni Sangat PADAT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...