Yang Join Aku Nie!

Friday, June 17, 2011

Poligami perlu keputusan lebih terperinci

Petikan Daripada Berita Harian Online
Sila KLIK Untuk Tumbesaran Maksima

IEB menyokong sepenuhnya pendapat Yusri, dari Kuala Lumpur di atas... Pada IEB berfikirlah sebelum anda membuat keputusan untuk berpoligami, jika ia hanya akan menyusahkan kesemua pihak, cuba berfikir semula untuk ke arah itu.... Yang penting adalah niat, apakan niat anda untuk berpoligami?? Kerana nafsu semata-mata kah?? kalau kerana nafsu semata-mata baik di elakkan... 

Betul kata Yusri banyak perkara harus kita fikirkan untuk berpoligami inie, misalnya kewangan, keadilan pada setiap pasangan, bolehkan kita berlaku adil seadilnya, kita hanya manusia biasa yang tidak pernah sempurna. Dari segi aspek perhubungan pula, ia mungkin akan melibatkan hati dan emosi wanita yang dimadu itu. Sedikit sebanyak hati lemah mereka juga mudah tersentuh sekaligus melibatkan kawalan emosi yang tidak stabil...  Hubungan kekeluargaan misalnya dengan ahli keluarga mertua, juga sedikit tergangu yang kadangkala mengakibatkan dendam dan permusuhan... Koram nak ker hubugan baik yang koram jalin selama ini semakin hambar akhirnya... 

Pada wanita muda yang berniat untuk berbuat sedemikian cuba elakkan, kerana ia amat berisiko besar bak kata Yusri lagi.. Benar, koram mungkin berisiko besar untuk ke arah itu..  Banyak prosedur yang koram mesti hadapi, kebanyakan yang IEB dengar lah mereka lebih memilih untuk bernikah di Siam, koram tak rasa ker cara itu sangat memalukan juga menyusakan banyak pihak.... Sebelum koram bertindak sedemikian, cuba fikirkan ahli keluarga koram yang lain, mereka suka kah anak mereka bernikan dengan cara itu???

Cuba koram renung-renungkan yer... IEB minta maaf jika ada yang tak bersetuju dengan pendapat IEB ini, IEB just memberi pendapat IEB sahaja... Terpulang pada individu masing-masing...
Ingat ini semua melibatkan hati dan perasaan, cubalah untuk menjaga hati dan perasaan psangan masing-masing dan cubalah untuk menghargai pasangan masing-masing selagi dia di depan mata kita.. Menyesa kemudian tiada gunanya...

21 comments:

Semut Senyum said...

memang dunia skrag pompuan lebih ramai daripada lelaki, tapi di Malaysia prm belum melebihi lelaki. Saya pernah terbaca tntg ni...
utk poligami si suami mmg kene tgok dari semua sudut family dan isteri...

Sunah Sakura said...

kene mampu dari segi zahir dan batin, baru fikirkan tentang poligami... kalau tak mampu, cukuplah sorang tu...

::p0t pEt iLa:: said...

yup poligami benda yg kite kn pikir abis-abisan sebelum buat kepeutusan..

lalink7 said...

stuju 110% la IEB..zmn skrang ramai kawen sbb NAFSU jee..kan?

YanaMIB said...

setuju bangat dgn ieb..especially pompuan2 yg cbok cari laki org ni kan..org laki ni tau terima je..org dh bg dorg amek..ye dak?

jgn pk syg, cinta semata..tanggungjawab nya mana? akal tu kasi asah bg tajam sket..huhu~

MerLe said...

nak poligami takpe.. tp yakin ke boleh adil dengan semua? laki kena tanggung dosa isteri & anak perempuan smpai dorg kwin.. dah cukup amal ke nak tanggung tu? laki patut pk hal ni dulu sblm pk nk berpoligami..

Abang Stalker said...

wlupn sy seorg lelaki,bg sy itu bkn alasan suami utk mencari peluang khawin lg.sbb mostly suami skrg ramai yg berpoligami bkn krn agama,tp nafsu. :) isteri mn sggup nk berkongsi kasih syg.

Fareha Rahmat (Bos Besar) said...

poligami? kalau boleh elakkan....

nazirah said...

huhu betul2 setuju dengan IEB .. ececeh .. tpi siyez ar kak ne leh kongsi2 kan hehe ;)

Mylady said...

yang berpoligami ni, kebanyakannya hanya pandang dari segi material dan physical..mampu bagi rumah, duit, and etc..but, ramai yang failed on the others side, especially mental..nak cari lelaki yang benar2 boleh berlaku adil ni, umpama cari sebutir permata didalam pasir...*erk..betul ke pepatah tu?..hentam jek la labu*..

MamaEma said...

tak mahu dipoligamikan

kakchik@ella said...

KC pn sokong pendapat yusry. sedangkan hidup ber2 pun tergigit lidah, inikan pulak kalo bertmbh. lg 1, betul ke bahagia? btl ke dia blh brlaku adil? dia pun manusia biasa ciptaan Allah SWT, kan. Mana mungkin dia sempurna. tp walau apa pun, kita tak boleh mengutuk poligami kerana ianya harus bg yg berkemampuan disisi Allah SWT.

Tp kalau nak trjadi kat KC lah .. babai ..i chow dulu. tak rela. hihi

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

berat tanggungjawab nak berpoligami..huhu

kalau boleh tak nak lah =P

KAMIHIDUP said...

nak menjawab nanti yang akan susah, nak kena jawab tuk yang lain sekali. kena fikirkan dulu baik buruknya.

aizamia3 said...

nak berpoligami.. boleh je.. tapi sang suami cuba fikir renungkan balik..

sanggup ke nak susah kembali seperti masa susah nak bina keluarga dengan isteri pertama..

apa yang ada sekarang adalah hak bersama isteri pertama jadi sang suami bersama isteri barunya kenalah usaha sama seperti di awal dulu.. bukannya menggunapakai apa yang ada..

bukan tamak tapi sedarlah mereka yang nak bermadu, bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah.. tepuk dada tanyalah hati..

Ujang9897 said...

tu dia..komen dari kaum hawa panjang2..=)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

hahaha.. lelaki bila bab kawen ramai baru akap nak ikut sunnah kan :)

qasehraihan said...

ujang masuk baca komen yana..hakhak

Putri Malu @ ima salsuzaima said...

Di poligami memang menyakitkan. Tapi Kalau dapat madu yang baik dan suami yang adil, ok kot..haha.. Tapi Ada ke yang macam tu? Minta di jauhkan..

Qaseh dalia adelia said...

setuju dengan sis .. betulkah lelaki mampu adil dengan semua .. hurmm .. jika salah seorg isteri dia bersedih atas perbuatan dia .. maybe dia pun akan tanggung dosa rite .. kalau tak mampu ..xcukup sabar , adil , xcukup ilmu dan agama .. tak perlu menyatakan ''aku mampu''

apik pehe said...

kak...errrr..apik tak tahu nk komen aper la kak..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...