Yang Join Aku Nie!

Tuesday, June 21, 2011

Don't judge a book by its cover!


IEB suka untuk menekankan peribahasa sebegini "Jangan Menilai Buku Dari Kulitnya".... Kenapa?? Sebab kebanyakan dari kita suka menilai sesorang melalui rupa parasnya.. Misalnya, koram nampak di memakai songkok, sentiasa mencari surau bila masuk sahaja waktu, sentiasa mengeluarkan kata-kata yang baik-baik sahaja, koram akan ingat dia seorang yang sebaik-baik umat.. Benarkah??? 

Hakikatnya tak semua orang yang kita nampak sebegitu adalah sebaik-baik umat.. IEB ada jumpa beberapa orang sebegini... Pada mulanya tanggapan IEB juga seperti koram, "baiknya orang tu." "segan lah dengan simpulan ni, dier tak pernah tinggal sembahyang, tak pernah bukak tudung, tak pernah mengeluarkan kat-kata kesat" Tapi bila sudah lama mengenali mereka barulah IEB kenal dengan perangai sebenar mereka... Walapun tak semuanya begini...

Lagi satu apa yang selalu IEB nampak adalah mereka suka menilai sesorang itu apabila pertama kali melihat misalnya "seksi lah minah tu, ni mesti bohsia nie"... Pernah ker koram terfikir kalau diorang dengar apa yang koram ucapkan tu?? Jangan mudah kita menilai mereka melalui pemakaian mereka juga, kerana kita tidak tahu isi hati mereka, mungkin mereka lebih mulia dari kita, mungkin mereka juga ingin perubahan dan sedang mencari jalan ke arah itu... Banyak lagi contoh yang selalu berlaku di depan mata IEB... Macam IEB juga, jangan pula koram ingat penulisan IEB baik-baik, IEB seorang yang sangat baik... IEB hanya manusia biasa yang tak pernah lepas melakukan kesalahan dan kesilapan...

Kita ini manusia biasa yang tidak pernah terlepas melakukan kesalahan. Hanya DIA yang Maha Sempurna... Minta maaf jika ada penulisan IEB yang membuatkan koram terasa.... IEB menulis lahir dari hati terus ke jari lalu menekan keyboard dan terus di publish untuk bacaan koram....

18 comments:

mizzkechique said...

pengalaman sy sendiri, kwn yg bertudung litup tu hakikatnya lg bermulut jht berbanding yg free hair yg org kata mcm bohsia.. tp tak semua la..
jadi, luaran xkn sm dengan yg dalam... klu luar cantek, yg dlm kenala cantek gak..

ukhti syikin said...

yerps ada point yang syikin setuju... but.. apa2 pun.. kite taleh menerka hati manusia kan :)... kerna itu perlunay bersangka baik :)..

and the 2nd things... manusia not a books.. kurang sesuai untuk digambarkan sebegitu...


cantik luar dalam :) .. dulu syikin juga ada kekeliruan seperti ini.. tapi setelah di jelaskan oleh da'ie2... barulah syikin faham..

sabagai manusia antara kawajipan/pegangan/ @ keperibadan/ akhlak islamiyah ...


seperti menutup aurat,bersolat,bersolat jemaah bagi lelaki,mencari ilmu .. itu adalah kewajipan kita sebagai muslim/muslimah. yang tidak boleh di pertikaikan lagi..


permasalahannya adalah pada akhlah/keperibadian.. syikin lebih suka menggunakan akhlak islamiyah. sebab kita semua ada muslimah/muslim.

akhlak,ini yang menjadi punca agama kita di pandang rendah,dan terus meleret2 kepada perkara wajib...


syikin amat setuju dengan isteri encik bard dalam beberapa soal akhlak,dan sepertimana kata isteri encik bard tidak semuanya sama kan...

bagi syikin,mungkin syikin akan hormat sebab dia berusaha untuk menjalankan kewajipan,dan dari segi akhlak.. ( because i experience the same thing ) ... syikin ambil langkah untuk menjauh sedikit,kerana kawan2 ini akan mempengaruhi hidup kita.. i mean ada batas la kan :)...

di samping itu kita mendoakan kebaikkan buatnya...


syikin setuju dengan isteri encik bard dalam bersangka baik terhadap org... seperti Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani menyarankan kepada kita,walau siapa pun orang itu kita kena bersangka baik.. sama ada ilmu dia lebih tinggi @ lebih rendah dari kita....


mesti punya kerendahan hati kan...


apa2 pun... harap2 bila sesiapa jua yang dah menjalankan kewajipan Allah yang sepatutnya.. rendahkan hati... dan gunakanlah ia sebagai penguat keimanan kita kan :)..


syikin pun tak bagus.. bukan org baik.. tapi yang penting kita sentiasa memperbaiki diri kita ke arah kebaikkan.. chaiiyookk2...



*** sekali komen panjang2 jer syikin ni :).. harap maaf isteri encik bard.. :)

Mrs.Yie said...

yup akak setuju..dulu akak pernah berkawan ngan sorang minah ni memang seksi tahap seratos gitu..tapi dia x pernah tinggal solat..percaya x?silakan percaya sebab ianya memang perkara sebenar..

KAMIHIDUP said...

kalau tak nak bagi orang nilai kita dari luaran (-ve), kita cantikkanlah luaran seiring dengan dalaman.

ariana's said...

Akak setuju sgt, lebih kurang ngan entri akak baru semalam je tulis..:)
http://arianasstorys.blogspot.com/2011/06/berpesan-pesan.html

Rozuan Ismail said...

luaran tak mencerminkan apa-apa sebenarnya.hati yang ikhlas tu lebih penting.

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

setuju 200%

Heidi Shafiq said...

org yg baik adalah org yg byk memberi.. :)

~Kirin Selama Perak~ said...

cuba untuk brubah dari baaik ke lagi baik...
jgn pula sebaliknya..
:)

THE LEKAT LEKIT STORY said...

betul tu jangan menilai orang dengan imejnya.. sebab sekarang ni penampilan tu tidak melambangkan keperibadian yang sebenar.

Qaseh dalia adelia said...

betul sis .. jgn nilai someone melalui luarannya .. hurmm kdg2 qaseh pun salu gak judge tapi lepas tu sedar .. kita xkenal pun dia so dah jadi satu dosa bila kita buat macamtu .. pakaian bukan tempat penilaian bg Allah tapi kalau kita hambaNYA yang baik luaran kita mestilah kemas dan bersih.. wpun tidak sebersih hati kita

niena shopping2u said...

dlu sy pnah naik ketapi, perjalanan nk ke kelantan lebih 12jam tau.. ada sorg gurl tu seksi gle tpi gi solat

niena shopping2u said...

then hormat bla bercakap ngan org, moga Allah bukakan pintu hati dia

PinKy MoMMa said...

harap2 di jauhkan dgn sifat mcm ni ;)
sentiasa ingin melangkah ke arah kebaikan..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

betol tu kak.. kita xleh menilai dari penampilan luaran die je kan... ade yang luar nampak serba serbi sempurna... tapi dalam, busuk giler kan.. :(

Qamaruls said...

walaupun saye begini tapi saye baik. huhu

fiQ'Ra said...

salam awak..fiqra berbesar hati mnjemput awk join contest fiqra ;) tq yea


http://fiqracake.blogspot.com/2011/06/contest-saya-suka-berimaginasi.html

fiQ'Ra said...

salam awak..fiqra berbesar hati mnjemput awk join contest fiqra ;) tq yea


http://fiqracake.blogspot.com/2011/06/contest-saya-suka-berimaginasi.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...