Yang Join Aku Nie!

Friday, April 8, 2011

Jangan Mudah Berputus Asa

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِي
Masih lagi penat mengamas opis semalam, Fail tahun 1999, pun masih disimpan, adeh sabo jer lah, sampai hari ni masuk opis pun lambat, semalam En. Bard telah pulang kerumah dari Sarawak, rasa terubat rindu dihati ni, penat-penat pun bila suami tercinta ada di depan mata, rasa hilang penat.... Auwchhh...

IEB nak tanya koram, pernah ke koram mengalami kegagalan dalam hidup ini, seperi putus cinta, muflis, mendapat penyakit kronik dan sebagainya? Mesti pernah kan... Macam IEB sendiri psalah satu peristiwa itu pernah berlaku dalam diri IEB, tapi tak mo lah ungkit cerita lama..... 
Sebenarnya IEB nie sangat suka menjadi penasihat pada adik-adik yang memerlukan yang menghadapi masalah kegagalan dalam hidup.. Gagal sekali tak beerti gagal selamanya koram... Apa yang penting kita kene sentiasa redha dengan apa yang berlaku kerana semua itu terlah tertulis oleh NYA. Misalnya gagal dalam percintaan, bukan lah beerti DIA mahu kita bersedih, tapi mungkin dia mahu memberi kita yang terbaik dari yang pernah kita miliki... Setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya koram... Perasaan sedih itu mesti ada dalam diri koram, cuma janganlah mudah kita terpengaruh dengan hasutan syaitan dengan membuat perkara yang dilarang seperti membunuh diri, kerana bunuh diri bukan lah jalan penyelesaian keluar, memang lah mereka itu rasa jalan terbaik, tapi ketahuilah balasan di akhirat kelak. Nauzubillahiminzaliq..... (tiba0tiba berceramah fulak)

Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya, cuma kita mesti redha dengan qada dan qadar, dan percaya dengan ketentuan NYA. Paling penting jangan mudah berputus asa, sebaliknya kita mestilah lebih mendekatkan diri kepada YANG MAHA ESA dan cuba untuk menenangkan diri dengan berfikiran positif dan buangkan segala sifat negatif. Mesti koram kata, senang lah IEB cakap, IEB tak menghadapinya.... Seperti kata IEB tadi IEB penah menghadapinya dan bila menghadapinya untuk kali kedua dan seterusnya, IEB akan cuba lagi untuk menenangkan diri dan redha.. Insya Allah.....

Jika koram menghadapi kawan-kawan yang dalam permasalahan hidup, jangan koram pinggirkan dia, koram cuba mendekatinya. Jika dia tidak mahu bercerita, berikan dia masa dan jangan mendesak, kerana ia akan lebih menambah beban dalam diri meraka, berikan mereka masa dan berikan mereka kata-kata semangat untuk tidak berputus asa dan melakukan perkara negatif, dan jika kamu tidak mampu untuk menjadi pendengar dan pendamping terbaik, cuba bawa mereka pada yang lebih pakar.

30 comments:

qasehraihan said...

betul tu IEB...stiap kejadian dh ditentukan..dh tersurat..ada hikmah disebalik setiap kejadian..dn semuanya adalah untuk menguji keimann hamba-Nya

mizzkechique said...

penah frust bercinta...tapi esok trus lupe.. hehehe..
mls fikir sgt...dh gagal kan, trm je la... Allah sekadar menguji kita nk tgk sejauh mana kemampuan kite utk bersabar..

AizA said...

betul2 tu IEB... kadang2 kita ni selalu bersedih akan sesuatu perkara yg terjadi... sedangkan musibah yang melanda itu sebenarnya membuat kita menjadi manusia yg paling bahagia...

Eza Ridzwan said...

ehem!ehem!..bleh jadi kaunselor nie...akak klu ada masalah, tido jee...trus ilang masalah itew..gegege...skang nie ada masalah baru...encek shamsul ke kuching seminggu..erkkkk!!!..masalah tuhh!!!

Ujang9897 said...

yezza..=)

saya minat dgn motivasi ni..=)

Izamir Ridzwan said...

IR tak pernah bercinta camna?

YanaMIB said...

biasa klu 1st time kita ditimpa mslh mmg rs beban sgt..serabut kepala..tp dari yg 1st tu kita boleh prepare diri utk jd lebih tabah..so kalu terjatuh buat kali kedua, ketiga seterusnya kita dh prepare..xde mslh utk bangun balik =)

topimagine said...

kire akak ni leh la jadi penasihat saya kalau saya ada pape masalah ek... :) tanpa gj k :)..

fyna said...

setuju..
;)

Isteri Yang Comel said...

qaseh etul tu, yang penting kita kene REdha
MK terrer lah yang
kak eza, setiap orang lain pemikiranya.. loh cian cik abang gi keje luar

Isteri Yang Comel said...

Ujang - hihihi
IR - kalau frust sok jumpa ieb.. hihih
Yana - betul tu yan
top kalau top ada cas...

missSenget said...

bole mintak pndangan peribadi dari sis laa mcm ni..kekeke

solo molo said...

walau apapun yang terjadi, teruskanlah melangkah...

faisal said...

betul2 yg penting bngn dr kegagalan..

faisalapardi.com

mizzkechique said...

haha..tpi bukan terrorist!!! hehe

Sunah Mohammad said...

point penting adalah redha...redha...redha dengan ketentuan Allah...anda takkan rasa putus asa..insya'Allah...:)

ariana's said...

Apa-apa pun,Jangan jemu berdoa kepada Allah..

http://arianasstorys.blogspot.com/2011/04/adakah-doa-anda-di-perkenankan.html

FariehanIbrahim [LBC] said...

yess! motivasi yg sgt best sys. nice one! ^_^

♥ ajaa tyne ♥ said...

tUHAN HANYA MENGUJI INSANnYA YG KUAT =d

S..U..D..@..I..S said...

tolong menolong dan nasihat menasihati........
kalau x nak nak dengar....

... said...

as salam..
oo..pernah. selalu berlaku.
lagipun, ujian dari-Nya.
go on je ;)

oo.. dulu pernah ada kawan gay. saya cuba tolong. beliau cuba menukarkan saya kepada gay

=_="

namun ajal dah menjemputnya terlebih dulu..sempat bertaubat dulu ke tak, wallahu'alam..
hanya doa yang mampu diberikan kepada arwah.

infoShare :

infoShare : Sains Tak Menipu; bila..

hoho.kalau kat homepage tu, entri lain, klik kat entri yang sebelumnya. esok kan cuti. saya pun cuti. haha~ jarang dapat bercuti hari sabtu~

sentuhanurani said...

betul2..pernah putus cinta,pernah gagal dalam exam..tapi semua tu sy anggap ujian.dan sebenarnya,ada hikmah disebalik ujian tersebut.. tak dek siapa pun yg mampu membantu diri kita melainkan diri kita sendiri..:)

Rain said...

saya booking sis utk sifu psikology... !

rain penah rasa mcm mn bila kita selalu berada di atas.. satu hari kita jtuh kedebuk kebwh truss, mmg sakit, naseb bek x mati je....

sabar tu bila smp 1 tahap sgt bermkna .., bernilai sgt.. saya terasa sabar tu adalah 1 kemanisan. saya dh rasa

Cekodok said...

kegagalan adalah kejayaan yang tertunda...

wah.. ieb... hehe... mantapppp

apik pehe said...

hehe..betol tu kak..kegagalan x bereti kiter gagal selamanyer..

i am S!L4H.. said...

muhasabah diri selalu.....~~

Qaseh dalia adelia said...

pernah sis... ada satu peristiwa buatkan qaseh xmo hidup agy .. tapi semangat kawan2 tu wat qaseh teruskan hidup..n now qaseh akan hadapi apa pun ujian ..dulu2 tak matang suka sgt pk jalan singkat hehe ...

yaya said...

usah kau berputus asa. kerna Allah itu sntiase ade. :)

bedpet said...

setiap perkara yg terjadi tu ade hikmahnya kan kak ? :)

Ohno!!! said...

Orang yang rasa takde masalah dalam hidup tu sebenarnya masalah paling besar....
Sume manusia ada masalah and penah gagal.
Yang beza, cara kita handle masalah.

Penah baca kat majalah solusi,
Musibah adalah cara ALLAH mengajar kita dan cara ALLAH tunjukkan rasa sayang DIA kat kita. Doakan yang terbaik je, InsyaALLAH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...