Yang Join Aku Nie!

Friday, February 18, 2011

Jom Kiter Singkap Hal Dalam Kain

Gempak jer tajuk kan... Okelah IEB bukan nak citer pasal hal dalam kain senarnyer, tapi IEB nak citer pasal sikap yang penah melintas dalam fikiran atau hati kiter...... Samaada secara langsung atau tak langsung.

  1. SIKAP SUKAR UNTUK MEMAAFKAN - kiter susah tuk memaafkan kesalahan orang yang penah buat salah pada kiter, penah mengecilkan hati kiter juga penah mengecewakan kita.. Kekadang mulut kata maaf, tapi hati mesti cam payah jer nak memaafkan sebab tak bleh nak melupakan aper yang pernah dier buat pada kita.
  2. SIKAP CEMBURU - tidak mempercayai pasangan kiter, dan mudah cemburu dengan pergaulan pasangan kiter.
  3. SIKAP CURIGA - tidak mudah percaya akan tindakan pasangan kiter. Berasa ragu-ragu dengan setiap gerak gerinya.
  4. PERASAAN HASAD DENGKI (PHD) - Mudah iri hati dengan kejayaan orang lain yang mereka kecapi, dan cuba untuk memusnahkannya dengan berjumpa bomoh, mengkhianati dan sebagainya.
  5. SIKAP SUKA MENIPU - Menipu untuk menyedpkan bahan cerita atau mengubah sesuatu cerita, biler berlebihan akan menjadi fitnah.
  6. TIDAK IKHLAS - Melaksanakan sesuatu perkara dengan hanya mengharapkan ganjaran juga pujian.
  7. TIDAK JUJUR - Tidak jujur dalam melaksanakan sesuatu.
Itu lah antaranya yang IEB nampak lam diri IEB sendiri koram, sikap-sikap seperti itu yang pernah muncul lam diri IEB.. Biasalah manusia bukan semuanya sempurna kan... Setiap manusia mesti penah melakukan kesalahan samaada kecil atau besar... Yang penting diri kita memainkan peranan untuk berubah atau sentiasa dengan sikap-sikap seperti di atas. Salah ker kita koram klu sentiasa bersikap positif jer sentiasa?? Segan ke  kalau orang kata yang kiter nie NERD dan mudah dipijak?? Ermm tak tahu lah bak kata pepatah, tepuk dada tanya Iman...


14 comments:

YanaMIB said...

ai juga kuat cemburu..hehe~

err "koram" tu apa?? @_@



p/s:: apa kata ubah kotak komen jadi pop up window..klik link bawah ni utk tutorial k ^_^

POP UP WINDOW MEMUDAHKAN~

el said...

hahahaha
el pun ada gak sifat2 spt di atas..kdg2 tya diri sndiri x abis2 aku ni ..bila la nak berubah :)

Isteri Yang Comel said...

cik yana koram to for korang
el tu lah kan...

SaYraH WonDerLanD said...

ye kita hny manusia biasa. Tak lari daripada kesilapan diri sendiri. Rasanya hampir semua tu ada dala diri Sarah ..uhukss..Sukar nk akui tapi tulah Fakta nya

Cekodok said...

koram tu permainan mcm carom... hahaha...


muhasabah diri masing2... semua ada pada kita sebagai seorang insan.. bagaimana kita mengatasinya..

POSH76 said...

bagus nasihat sebegini...sebagai peringatan

Isteri Yang Comel said...

sayrah, cekodok nie memang muhasabah diri
posh tu lah tu peringatan nie...

+akufobia+ said...

henshin.

AngahSayang2314 said...

bohong lah kalau angah x ada sikap macam tue hehehe

Ujang9897 said...

yana atas tu mmg kuat cemburu

kay_are said...

manusia.. memang standard ade sifat2 cam2.. nak buang susah so cbe kurangkan je r care nye.. =)

apek poyo said...

tajuk dlm kelambu..ekekekek

nuriz said...

cemburu tandanya sayang takpa jangan takda langsung :)
curiga pun kena ada jugak tapi jgn melampau2

mira_nas said...

huhu... sebab tu pentingnya muhasabah diri..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...