Yang Join Aku Nie!

Wednesday, August 3, 2011

Pilihan Juadah Berbuka Puasa

Assalamualaikum dan Selamat pagi semua... Hurmmmmmm diam tak diam dah masuk hari yang ke-3 kita seluruh umat islam berpuasa di Bulan Ramdhan....... Rasa macam sekejap sangat kan... Nanti sekejap jer dah nak raya.... Amacam dah ada ker yang dahbuat preparation tuk raya??? Ada yang tangah buat kuih raya ker?? beli baju raya ker lagsir raya ker?? rilek-rilek dlu.. awal lagi nie... Hihihiihihi

Berbalik mengenai juadah berbuaka puasa... Apa pilihan koram?? Koram suka beli di Bazar Ramadhan ker Masak dirumah??? Kalau IEB, IEb lebih suka masak dirumah..... Letih mana sekalipun IEB tetap nak masak jugak... Sampai malam tadi, tenga nak masak juadah berbuka tersiram minyak panas di tangan IEB nie, dek kerana semalam IEB terlampau letih menyelesaikan urusan KWSP IEB.. Sib baik Encek Bard segera menjadi penyelamat menyiram tanagn IEB dengan air sejuk dan bubuh kicap... Alhamdulillah tak taruk sangat cuma terasa pedih dan gatal jer sedikit...

Ok, berbalik pada juadah buka puasa..... Kenapa IEB pilih untuk memasak??? IEB bukan apa sebelum nie pernah jugak IEB bebrbuka dengan jadah yang dibeli di Bazar Ramadhan, tapi sangat menghampakan.. Rupa sangatlah mengiurkan, harga pun boleh tahan mahal jugak lah, tapi bila dah makan rasa sedih plak sebab rasa tak seperti rupa yang ditunjukkan, tapi tetap makan jugak dek kerana lapar dan taidak mahu membazir....

Semalam pertama kali IEB menjejak kan kaki ke Bazar Ramadhan Presint 15, Putrajaya... IEB tengok gerai kat situ tak semeriah di Presint 2, Putrajaya yang sangat banayk dan ramai pengunjung... banyak jugak pilihan makanan disitu.. IEB dan En. Bard cuma beli murtabak sahaja sebagai menu tamabhan untuk berbuka puasa nanti.. rasa Murtabak tu boleh lah tahan, tapi kuah yang dibekalkan macam rasa dal yang direbus dengan air sahaja... Bukan nak merungut tapi, cuma ingin meluahkan sahaja... Harga barangan yang dijual di Bazar Ramadhan rasannya agak mahal sket yer.. Koram perasan tak???? Aduhai terasa gak makanan-makanan semua dah naik harga kan..... Sebab itu lah IEB memilih untuk memasak dirumah, bukan apa disamping menjimatkan IEB rasa seronok bila masak juadah untuk suami dan melihat suami dan adik-adik makan dari air tangan IEB......

22 comments:

Ujang9897 said...

ada ek bazar situ..=)


roti john unan the best

aisya said...

syg skrg dduk hostel.. tnggu lah bila dah smpai rumah nnti, nk masak mcm2... bosan jugak kalau asyik beli kat bazaar je..

Isteri Encek Bard said...

ada ujang kecik jer

i am S!L4H.. said...

byknye kueeeeeeeehhh...

Aku Ibu Muda said...

wani pon kalo g bazaar beli murtabak je:)

belog|amiyo said...

arghh. tak sabar nak balik dan pergi bazar. haha

s.y.a.r.q said...

belum sempat lagi nak pegi bazar ramadhan tahun ni

Lya Colours said...

ish hati2 kak memasak tuh. saya if berbuka, mak masak la. nak tgu sy masak, balik keje pon dah nak kol 7. ada yg berbuka togok air je kang. haha. sy jarang p bazar. bahaya. x leh kawal nafsu nnt. huahuahua

YanaMIB said...

sejak da kawen ni yana prefer msk kt rmh je..mmg berkat bg somi mkn hasil air tgn kita kn =)

tp kitorg mmg pi je bazar..saje suka2 nk tgk..haha and kitorg biasa gi bazar pn bli kuih je la..bli sekadar nk rasa je..mlm ni ujang dh pilih menu kuih, roti john unan..terbaekk..kt presint 2 tu ada jual..beratur panjangggggg~ klu xnk beratur bleh bli kt tmn warisan =)

mizzkechique said...

dh dua hr ni msk sendiri je... xpnh pegi bazar diplomatik tu, asek lalu lalang je sbb mcm xbest..hehehe

kakchik@ella said...

KC pun suruh asben beli jer IEB. tak sempat nak masak ..

PinKy MoMMa said...

ya Allah adik..sila jaga diri elok2 ye..hati hati..

sis pun kalau pegi bazaar hanya membeli kuih je sbgai tambahan :)
lebih prefer masak di umah..jimat..

SoLy SoLicious said...

masak diumah best kan.. same la mak kite...jarang beli kat luar... lagipun selera kami, ngam2 nan air tangan mak aje..kurang makanan luar..heeee

Izan Ishak said...

sedih kan kalau beli makanan camtu. yelah...kita ni beli sbb tgk rupanya cantik n nmpk sedap je...tp camtu plak jadinya.

MamaEma said...

tak pergi lagi ke bazar ramadhan..walaupun dekat jer dgn rumah...sampai rumah dah kelam ribut ke dapur..yalah dlm masa sejam nak masak...

L said...

dtg sini nk engtkan pose jgn xpose..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/halwa-telinga.html

LADYHEART said...

wah..mcm meriah je bazar kat situ..hehe

Anonymous said...

lain kali tgk dgn mata btul2, dah jlas dia meniru yuyu..klu buta jgn masuk cmpur ada fhm

POSH76 said...

mmg betul mahal...masak sendiri lagi baguih!!!

laskar pelangi said...

duk cerita pasal bazar.dah nampak kesejukkan air tebu..glurp =D

haniey said...

wah beznya sb da pegi bazar ramdhan,hani xsmpai lg,cuma tnggu abah wat balik lauk je..ingt ari ni nk g bazar..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

saya pon lom sempat g mane2 bazar ramadan lagi kak.. kalau g pon xtau nk beli ape.. bnyk sangat choice :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...